Csalnak a fedélzeti komputerek?! 1. rész

Fedélzeti komputer
Fedélzeti komputer

A megvalósult sci-fi korát éljük, hiszen szinte minden
autóban szériatartozékká vált a fedélzeti komputer. Ennek fő feladata a
fogyasztásmérés, mely lehet az aktuális vagy az átlagos fogyasztás kijelzése
is.

A pillanatnyi mérésnél azonban sokkal lényegesebb az átlagfogyasztás
mutatója, hiszen az autó valós és hosszú távú fogyasztását ez alapján
ellenőrizhetjük. Többen feltették a kérdést, hogy vajon mennyire mérnek
pontosan ezek a fedélzeti komputerek, illetve, hogy az általuk megadott adatok
valóban hiteles visszajelzésnek minősülnek-e? A tévedés lehetősége természetesen
egy gép esetében is fennáll, de a tények is azt mutatják, hogy a számítógépek nem
csupán tévednek, gyakran „csalnak” is.

Egy német autóklub 23 modell fogyasztásmérőjét
vizsgálta meg, mely során kiderült, hogy majdnem minden mérés hibás.
Meghökkentő eredményre jutottak ugyanis; csupán tíz esetben maradt a
plusz-mínusz öt százalékos hibahatáron belül a fogyasztás, sőt egy esetben 29
százalékos többletfogyasztást mutattak ki.

A téves számítást persze tekinthetjük lényegtelennek is, de a pénztárcánknak nagyon nem mindegy, hogy
mennyit is fogyaszt valójában az autó. És őszintén szólva, minek fizessen a
vásárló egy olyan beépített extráért, ami hibásan működik?!  A vizsgálat során az is kiderült, hogy a
valós fogyasztás általában kevesebb, mint a kimutatott. A komputer pontossága elsősorban
a szoftvertől és a jármű aktuális adottságaitól függ. Érdemes tehát más
módszerekkel is ellenőrizni a fogyasztást, hogy valós számokat kapjunk.

Kovács Rhewa Andrea